Blog

Lenka Molková v rozhovoru pro InZlin: Mám radost, že je náš chleba hit

Šéfka obchodu a kornuterie Lenka Molková poskytla rozhovor do letního vydání časopisu InZlin. Pokud se vám nedostal do ruky, můžete si ho přečíst u nás.

Když se před rokem a půl otevřel po rekonstrukci Obchodní dům Zlín, jedním z jeho hlavních taháků se brzy stala Bistrotéka Valachy. Není to totiž „jen“ restaurace, ale ukrývá v sobě další lákadla pro gurmány: kavárnu s cukrárnou plnou originálních dezertů, kornuterii, pekařský pult, Bar 1931, školu vaření a k tomu obchod vybraných potravin s pekárnou kvasového chleba.

Manažerka obchodu Lenka Molková je zcela ukázkovým příkladem toho, jak se může koníček změnit v profesi. Přes 15 let pracovala pro obchod a marketing zlínské firmy HP TRONIC, kde byly jejím denním „chlebem“ elektrospotřebiče, a ve volném čase se bavila gastronomií: objevováním zajímavých produktů a receptů, vařením, pečením, jeden čas také e-shopem s italskými potravinami. Když se v HP TRONICu začalo mluvit o vytvoření Bistrotéky, změna profese byla jasnou volbou.

Dnes Lenka nejen šéfuje obchodu potravin, ale vymyslela a vede i kornuterii a stojí také za vynikajícím kvasovým chlebem, který patří k ikonám Bistrotéky.

lenka-molkova

 

Lenko, váš chléb je opravdu úžasný, výborně chutná, vydrží několik dnů krásně měkký, není divu, že je skoro pořád vyprodaný. Co se skrývá za jeho úspěchem?

To mě těší, děkuji za pochvalu a mám radost, že si lidé náš kvasový chléb tak oblíbili. Dnes kromě něj pečeme jedenáct dalších druhů pečiva od bulek a baget až po vánočky. 

Kvasový chléb jsme začali péct podle receptu, který jsem ladila opravdu týden co týden snad čtyři roky v domácích podmínkách, pak ještě další dva měsíce před otevřením Bistrotéky přímo v pekárně. Někomu se může zdát, že na upečení chleba nic není. Ale opravdu není jednoduché vyladit poměry surovin, teplotu a čas pečení a hlavně vždy počítat s výkyvy počasí – musíte se přizpůsobit každému jednomu teplotnímu stupni i rozdílu vlhkosti… Vše kromě míchání těsta děláme ručně, bez použití urychlovačů kynutí, jen voda a mouka. Je to pracné a výroba takového chleba trvá 24 hodin, ale je pak chutnější, dobře stravitelný a dlouho vydrží. Kromě toho, že jej prodáváme v obchodě sedm dní v týdnu, ho také využíváme v nabídce snídaní a dalších jídel v bistru.

Bistrotéka funguje na Obchodňáku už rok a půl. Jak to zpětně hodnotíte? Bylo těžké získat zákazníky v konkurenci dalších prodejen s regionálními či zdravými potravinami?

Myslím, že si vzájemně nekonkurujeme, každý z obchodů má jinou filozofii a my si na malý zájem zákazníků opravdu nemůžeme stěžovat. Je skvělé, že mezi lidmi obecně roste poptávka po kvalitních produktech všeho druhu. U nás je velkou přidanou hodnotou, že prodáváme nejen zboží od pečlivě vybraných dodavatelů, ale i produkty, které si sami vyrábíme. Kromě pečiva z naší pekárny máme vlastní pomazánky, hotová jídla ve skle, tvaroháčky, různé druhy buchet, děláme si třeba i vlastní utopence, nakládaný sýr, pastrami… Lidi si to oblíbili, tyto produkty jinde nenajdou. U všeho, co nabízíme, se řídíme filozofií „Vy nakupujte, my čteme etikety za vás“.

Co to konkrétně znamená?
Že pečlivě studuji složení každého produktu, který přidáváme do sortimentu. Hlídám, aby byl z kvalitních surovin, neobsahoval nadbytečné konzervanty nebo škodlivá éčka. Zákazníci pak nemusí u regálů studovat údaje o složení na obalu. Mohou se spolehnout, že vše je v top kvalitě. Mám velké nároky na kvalitu potravin a nemáme v obchodě nic, co bych si sama nekoupila.

Kolik položek v obchodě teď máte?
Už skoro tisíc. Najdete tu průřez tím nejlepším, co každá kategorie potravin může nabídnout. Moc ráda podporuji lokální a české producenty, ale nakoupíte u nás i autentické produkty z různých koutů světa. Mým cílem je, aby lidé mohli v Bistrotéce udělat kompletní celotýdenní nákup od pečiva, přes maso, mouku, pochutiny až po čerstvé ovoce a zeleninu. 

Máte nějakou novinku, tajnou perlu sortimentu?
Mám velkou radost, že se nám podařilo získat pro obchod maďarská kukuřičná kuřata, která jsou chovaná ve volném výběhu a to minimálně 90 dní.  

Překvapilo vás něco na vkusu Zlíňáků při nakupování? 
Ano překvapil mě obrovský zájem o rajčátka Strabena. Měsíčně jich prodáme stovky kil. Jedná se o česká rajčata, která, ačkoliv jsou pěstovaná ve skleníku, se sklízejí už zralá, na rozdíl od těch ze zahraničních dovozů, která dozrávají až ve skladech. Chutnají proto jako rajčata vypěstovaná na zahrádce a jsou dostupná téměř po celý rok. Kdo je jednou ochutná, už nechce jiná. Potěšil mě i velký zájem o valašské frgály, stále navyšujeme pravidelné dodávky z Resortu Valachy z Velkých Karlovic. 

A co je váš tajný tip ze sortimentu? Co si kupujete domů?
Zamilovala jsem si Jarošovské pivo, nedám na ně dopustit. Ve Zlíně jsme ho začali „tlačit“ jako první, protože jsme o jeho kvalitě nepochybovali. Máme ho v litrových lahvích v obchodě, ale také v restauraci na čepu a nově jsme ho zařadili i mezi pivní speciály v Baru 1931.  
A pak selský špek z Kudlova! Nepopsatelná chuť. Zvu vás k nám na ochutnávku - stačí si říct o kousek k ochutnání u kolegyň v obchodě u pultu s uzeninami, rády vám kousek ukrojí.
Z jiného soudku bych ráda vzpomněla jednorázovou akci na ovoce z Kréty, které jsme dovezli již dvakrát v čase sklizně od malých farmářů, kteří ho pěstují bez chemického ošetření. Vše přišlo sklizené již zralé, takže naprosto autentická chuť. Teď se chystáme na letecky dovezené mango. Je to neuvěřitelný rozdíl, když mango dozraje tam, kde vyrostlo.

Jaké máte další plány s obchodem do budoucna?
Nedávno jsme si jeden splnili: rozšířili jsme obchod o e-shop www.ValachyMarket.cz, kde nabízíme kompletní sortiment kamenné prodejny. Je to velká výhoda pro ty, kteří chtějí ušetřit čas, vybrat si v klidu online a pak jen vyzvednout. Navíc mají jistotu, že některé žádané zboží nebude v době jejich návštěvy obchodu vyprodané. Teď pracujeme na tom, abychom obchod rozšířili, chystáme jeho modernizaci, ráda bych přidala ještě víc masných a uzených výrobků, na které teď nemáme tolik místa. Těšte se už brzy.